Abstract
This article analyzes a case that occurred at the Catholic University of Chile in which two students were persecuted for hanging a sign that read “children have the right to have a father xy and a mother xx”. It was an untidy process full of abuses, in which it can be seen how the university authorities cede in their role of protecting the purposes of the university and educating students in a way that promotes tolerance and democracy.
References
“Antidemocrática cultura de la funa”, en El Mercurio, Santiago, 6 de febrero de 2020, A3. También disponible en https://merreader.emol.cl/2020/02/06/content/pages/img/pdf/MQ3OCURL.pdf?gt=192126 [fecha de consulta: 7 de diciembre de 2020].
ATRIA, Fernando, Derechos sociales y educación: Un nuevo paradigma de lo público, Santiago, LOM Ediciones, 2014.
“Aula universitaria segura”, en El Mercurio, Santiago, 17 de octubre de 2018.
BAER, Ulrich, What Snowflakes Get Right: Free Speech, Truth, and Equality on Campus, New York, Oxford University Press, 2019.
BARR, Stephen, Modern Physics and Ancient Faith, Indiana, University of Notre Dame Press, 2013, ebook.
BERNASCONI, Andrés, “Relaciones y tensiones entre la libertad académica y la autonomía universitaria”, en Estudios Sociales, n.° 124, Santiago, 2016.
BHIKHU, Parekh, “Is there a Case for Banning Hate Speech”,in Michael Hertz & Peter Molnar (eds.), The Content and Context of Hate Speech, New York, Cambridge University Press, 2012.
CABRERA, Manuel, “Sigue polémica entre Kast y UdeC: protagonizó altercado con alumna que lo trató de misógino”. Disponible en www.biobiochile.cl/noticias/nacional/region-del-bio-bio/2018/03/15/sigue-polemica-entre-kasty-udec-protagonizo-altercado-con-alumna-que-lo-trato-de-misogino.shtml [fecha de consulta: 6 de diciembre de 2020].
CASTRO, Marcelo, “José Antonio Kast protagoniza impasse en la UdeC”, en Diario Concepción, Concepción, 16 de marzo de 2018. También disponible en www.diarioconcepcion.cl/politica/2018/03/16/jose-antonio-kast-protagonizaimpasse-en-la-udec.html [fecha de consulta: 6 de diciembre de 2020].
CHEMERINSKY, Erwin, “The Challenge of Free Speech on Campus”, in Howard Law Journal, vol. 61, Washington, 2018.
COJOCARU-BOROZAN, Maia et al., “Tolerance Towards Cultural Diversity In Education”, in GIDNI, vol. 2, 2015.
D’SOUZA, Dinesh, USA of Socialism: Who’s behind it. Why it’s evil. How to stop it, New York, All Points Books, 2020, Introduction: Identity Socialism, ebook.
Declaración de principios de la Pontificia Universidad Católica. Disponible en www12.uc.cl/ FormPostul/plantillas/smi_declaracion.pdf [fecha de consulta: 7 de diciembre de 2020].
DUARTE, José L., Jarret T. CRAWFORD, Charlotta STERN, Jonathan HAIDT, Lee JUSSIM and Philip E. TETLOCK, “Political diversity will improve social psychological science”, in Behavioral and Brain Sciences, vol. 38, 30, 2015.
EINSTEIN, Albert, Ideas and Opinions, New York, Crown Publisher Inc., 1960.
“El test del Clinic”, en El Mercurio, Santiago, 1 de septiembre de 2019.
EPSTEIN, Lee, Andrew D. MARTIN & Kevin QUINN, 6+ Decades of Freedom of Expression in the U.S. Supreme Court. Published by The New York Times, 2018. Disponible http://epstein.wustl.edu/research/FreedomOfExpression.html [fecha de consulta: 28 de marzo de 2020].
FISH, Stanley, The First: How to think about hate speech, campus speech, religious speech, fake news, post-truth, and Donlad Trump, New York, Atria, 2019, ebook.
FUEYO, Fernando, Instituciones de derecho civil moderno, Santiago, Editorial Jurídica de Chile, 1990.
GALLUP, Free Expression on Campus: A Survey of U.S. College Students and U.S. Adults. 2016. Disponoible en https://knightfoundation.org/wp-content/uploads/2020/01/FreeSpeech_campus.pdf [fecha de consulta:3 de noviembre de 2020].
GARCÉS, Bastián, “El ‘totalitario’ nuevo estatuto del Centro de Estudiantes de Derecho de la U. de Chile, en El Libero, 4 de octubre de 2019. Disponible en https://ellibero.cl/actualidad/el-totalitario-nuevo-estatuto-del-centro-deestudiantes-de-derecho-de-la-u-de-chile/ [fecha de consulta: 5 de febrero de 2020].
GOULD, Jon B., Speak No Evil: The Triumph of Hate Speech Regulation, Chicago/London, The University of Chicago Press, 2005.
HERRERA, Hugo, La frágil universidad. Seguido de derechos sociales, deliberación pública y universidad, Santiago, Centro de Estudios Públicos, 2016.
HITLER, Adolf, “Discurso ‘Mi último deseo’ pronunciado el 29 de abril de 1945”. Disponible en www.ersilias.com/discursos-de-adolf-hitler/ [fecha de consulta: 1 de noviembre de 2020].
JOHNSON, Burges, “Educating the Emotions”, in The North America Review, vol. 247 No. 2, Iowa, 1939.
JUAN PABLO II, Ex Corde Ecclesiae, Vaticano, Libreria Editrice Vaticana 1990.
KAPLIN, William & Barbara LEE, The Law of Higher Education, Fifth Edition, San Francisco, Jossey-Bass, 2014.
KORN, Sandra Y.L.,“The Doctrine of Academic Freedom, Let’s give up on academic freedom in favor of justice”, in The Harvard Crimson, February 18, 2014. Disponible en www.thecrimson.com/column/the-red-line/article/2014/2/18/academic-freedom-justice/ [fecha de consulta: 31 de marzo de 2020].
KREBS, Ricardo et al., Historia de la Pontificia Universidad Católica de Chile, 1888-1988, Santiago, Ediciones Universidad Católica de Chile, 1995.
KRISTJANÁN, Kristjánsson, Aristotle, Emotions, and Education, Hampshire/Burlington, Vermont, Ashgate Publishing Limited, 2007.
LAPLATTE, C[laude], “El proceso de Jesús visto por los juristas”, en Revista Ecclesia, n.° 73, París, 1954.
LASSON, Kenneth, “The Decline of Free Speech on the Postmodern Campus: The Troubling Evolution of the Heckler’s Veto”, in Quinniapac Law Review Forthcoming, 2018. Disponible en https://papers.ssrn.com/sol3/paperscfm?abstract_id=3166263 [fecha de consulta: 2 de noviembre de 2020].
“Le décolonialisme, une stratégie hégémonique: l’appel de 80 intellectuels”, in Le Point, 28 novembre 2018. Disponible en www.lepoint.fr/politique/le-decolonialisme-une-strategie-hegemonique-l-appel-de-80-intellectuels-28-11-2018-2275104_20.php [fecha de consulta: 3 de noviembre de 2020].
LEÓN, José Julio, “¿Judicialización de la educación superior?”, en Calidad en la Educación, n.º 40, Santiago, 2014.
LIPTAK, Adam, “How Conservatives Weaponized the First Amendment”, in The New York Times, 2018. Disponible en https://www.nytimes.com/2018/06/30/us/politics/first-amendment-conservatives-supreme-court.html [fecha de consulta: 28 de marzo de 2020].
LUKIANOFF , Greg, Jonathan HAIDT, The Coddling of the American Mind, New York, Pinguin Press, 2018. ebook.
MADRID, Raúl, “¿Existe todavía el derecho a la libertad de cátedra? Dos corrientes polémicas en la academia norteamericana contemporánea”, en Revista de Derecho, vol. 31, n.º 1, Valdivia, 2018.
MADRID, Raúl, Libertad de cátedra moderna y antigua, Santiago, Editorial Res-Publica, 2018.
MARCUSE, Herbert, “Represive Tolerance”, in Robert Wolff, Barrington Moore y Herbert Marcuse (eds.), A Critique of Pure Tolerance, Boston, Beacon Press, 1965.
MARIETTA, Morgan & David C. BARKER, “Against the Professors: Perceptions of ideological bias and dueling facts”, in Psychology Today, May 2019. Disponible en www.psychologytoday.com/us/blog/inconvenient-facts/201905/againstthe-professors [fecha de consulta: 8 de noviembre de 2020].
MOREY, Alex, “Campus Disinvitations Set Record in 2016”, in The Fire, December 20, 2016. Disponible en www.thefire.org/campus-disinvitations-set-recordin-2016/ [fecha de consulta: 7 de noviembre de 2020].
“Ni en la UC te queremos”: suspenden foro de José Antonio Kast por funa de estudiantes”, en El Mostrador, 25 de abril de 2018. Disponible en www.elmostrador.cl/noticias/multimedia/2018/04/25/ni-en-la-uc-te-queremossuspenden-foro-de-jose-antonio-kast-por-funa-de-estudiantes/ [fecha de consulta: 29 de abril de 2020].
OKAFOR, Antonia, “Black, Millennial, Female and... Conservative”. Disponible en www.youtube.com/watch?v=MydjXCHoLo0 [fecha de consulta: 6 de diciembre de 2020].
PABLO, Rodrigo, “Control judicial del debido proceso en las universidades: Análisis desde el derecho comparado”, en Revista de Derecho de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, n.º 54 Valparaíso, 2020.
PABLO, Rodrigo, “Protegiendo la libertad de emitir opinión en los campos universitarios: una mirada al discurso ofensivo desde la experiencia estadounidense”, en Revista de Derecho Público Iberoamericano, n.º 16, Santiago. 2020
PAÚL, Álvaro, “La penalización de la incitación al odio a la luz de la jurisprudencia comparada”, en Revista Chilena de Derecho, vol. 38, n.° 2, Santiago, 2011.
PETERSON, Jordan, 12 reglas para vivir. Un antídoto al caos, Santiago, Editorial Planeta, 2017.
PETERSON, Jordan, “Political correctness: a force for good? A Munk Debate”, 2018. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=ST6kj9OEYf0 [fecha de consulta: 21 de abril de 2020].
PETERSON, Jordan entrevistado por Cathy Newman, Disponible en www.youtube. com/watch?v=aMcjxSThD54 [fecha de consulta: 3 de noviembre de 2020].
PETERSON, Jordan, entrevistado por Leigh Sales, ABC TV 730 program, 2018. Disponible en www.youtube.com/watch?v=7VE0t1FDP4w [fecha de consulta: 20 de abril de 2020].
POST, Robert, “There is No First Amendment Right to Speak on a College Campus”, 2017. Disponible en www.vox.com/the-big-idea/2017/10/25/16526442/firstamendment-college-campuses-milo-spencer-protests [fecha de consulta: 2 de diciembre de 2020].
POST, Robert, “The Classic First Amendment Tradition under Stress: Freedom of Speech and the University”, in Lee Bollinger & Geoffrey Stone (eds.), The Free Speech Centruy, New York, Oxford University Press, 2019, ebook.
RAMOND, Denis, La bave du crapaud. Petit traité de liberté d’expression, Paris, L’Observatoire, 2018.
REYES A., Ramón y Leslie AYALA, “Estudiantes de Derecho de la U. de Chile funan en clases a profesor que defendió el Golpe”, en La Tercera, Santiago, 12 de septiembre de 2019. También disponible en www.latercera.com/nacional/noticia/estudiantes-derecho-la-u-chile-funan-clases-profesor-defendio-golpemilitar/821858/ [fecha de consulta: 7 de noviembre de 2020].
RÍOS, Lautaro, “Reflexiones sobre la libertad académica”, en Revista Chilena de Derecho, vol. 11, n.º 2, Santiago, 1984.
RODRÍGUEZ, Javiera, La Contratoma, Santiago, Ediciones el Libero, 2019.
SAAD, Lydia and Jeffrey M. JONES, “More U.S. College Students Say Campus Climate Deters Speech Is Secure”, in Gallup News, March 12, 2018. Disponible en https://news.gallup.com/poll/190442/college-students-adults-say-freespeech-secure.aspx [fecha de consulta: 4 de octubre de 2020].
SAID, Carlos, “Alumna de la Universidad de Chile vuelve a sufrir agresión: Sus compañeros la expulsaron de la sala de clases”, en La Tercera, Santiago, 9 de octubre de 2019. También disponible en www.latercera.com/la-tercera-pm/noticia/alumna-de-la-universidad-de-chile-vuelve-a-sufrir-agresion-suscompaneros-expulsaron-de-la-sala-de-clases/853947/ [fecha de consulta: 5 de noviembre de 2020].
SARABYN, Kelly, “Free Speech at Private Universities”, in Journal of Law and Education, vol. 39, No. 2, Columbia, South Carolina, 2010.
SCALIA, Antoni, Considering the Role of Judges under the Constitution of the United States. Hearing before the Committee on the Judiciary”, in United States Senate, One Hundred Twelfth Congress, First Session, October 5, 2011, Serial No. J-112-46. Disponible en www.gpo.gov/fdsys/pkg/CHRG-112shrg70991/pdf/CHRG-112shrg70991.pdf [fecha de consulta: 5 de noviembre de 2020].
SCHLOSSER, Edward, “I am a liberal professor and my liberal students terrify me”, in Vox, 2015. Disponible en www.vox.com/2015/6/3/8706323/collegeprofessor-afraid [fecha de consulta: 28 de marzo de 2020].
SILVERGLATE, Harvey A., Josh GEWOLB, FIRE’s Guide to Due Process and Campus Justice, Filadelfia, Foundation for Individual Rights in Education, 2015.
SLATER, Tom, “Introduction: Reinvigorating the Spirit of 64”, in Tom Slater (ed.), Unsafe Space: The Crisis of Free Speech on Campus, London, Palgrave Macmillan, 2016.
SMITH, Steven, “Judicial Activism and “Reason”, en Luís Pereira, Massimo La Torre, Steven D. Smith (eds.), Judicial Activism: An Interdisciplinary Approach to the American and European Experiences, Heidelberg, New York, Dordrecht and London, Springer, 2015.
SOLZHENITSYN, Aleksandr, “Solzhenitsyn Speeches to the AFL-CIO”, in AFL-CIO Free Trade Union News, vol. 30, No. 7-8, Washington DC, July-August, 1975.
SUAREZ, Leonor, El posmodernismo jurídico y la filosofía del derecho, Valencia, Tirant Lo Blanch, 2018.
The Chicago Statement on Principles of Free Expression. Disponible en https://freeexpression.uchicago.edu/ [fecha de consulta: 29 de marzo de 2020].
“The global gag on free speech is tightening”, in The Economist, August 17, 2019. Disponible en www.economist.com/international/2019/08/17/the-globalgag-on-free-speech-is-tightening [fecha de consulta: 3 de noviembre de 2020].
TRACHTENBERG, Ben, “Private Universities and the First Amendment”, in Journal of Dispute Resolution, vol. 2018, issue 2, Missouri, 2018.
TRÉMOLET De VILLERS, Vincent, “Defait de la Pensée”, in Le Figaro, Paris, édition de 21 noviembre 2019.
UNESCO, “Recomendación relativa a la condición del personal docente de la enseñanza superior, 1997. Disponible en http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13144&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html [fecha de consulta: 2 de noviembre de 2020].
“Universidades en la coyuntura actual”, en El Mercurio, Santiago, 9 de febrero de 2020, Editorial A3.
VOLTAIRE, Traite sur la Tolerance, à l’occasion de la mort de Jean Calas, ATHENA e-text, 1763, ebook.
ZARATE, Sebastián, “Palabras que producen miedo, regulaciones que producen peligros”, en El Mercurio, Santiago, 15 de marzo de 2020, A.2.