The image of the unknown Photography, visual heritage and indigenous peoples of South America

Main Article Content

Margarita Alvarado P.

Abstract

Through a couple of case studies exemplified by photographs of Mapuche, Andean and Fueguino people, a reflection is carried out to understand part of the processes by means of which these images, in their double material/representational meaning and in their condition of visual heritage, have influenced and determined diverse ethnic identities and the construction and establishment of certain imaginaries. 

Article Details

References

Alvarado, M., Mege, P., y Báez, C., Editores (2001). Mapuche. Fotografías siglos XIX y XX. Construcción y Montaje de un Imaginario. Santiago: Pehuén Editores.

Alvarado, M., Odone, C., Maturana, F. y Fiore, D. Editores (2007). Fueguinos. Fotografías siglos XIX y XX. Imágenes e imaginarios del Fin del Mundo. Santiago, Pehuén Editores.

Alvarado, M., Mege, P., Bajas, M.P. y Möller, C. Editores (2012). Andinos. Fotografías siglos XIX y XX. Imágenes e Imaginarios del Desierto y el Altiplano. Santiago: Pehuén Editores.

Batchen, G. (2004). Arder en deseos. La concepción de la fotografía. Barcelona: Editorial Gili S. A.

Benjamin, W. (1989). Pequeña historia de la fotografía. Discursos Ininterrumpidos 1. Filosofía del Arte. Buenos Aires: Editorial Taurus. pp. 63 – 83.

Berger, J. (1974). Modos de ver. Barcelona: Editorial Gili.

Burkin, V. (2004). Ensayos. Barcelona: Editorial Gili.

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. Ciudad de México: Editorial Trillas.

Pratss, LL. (2001). El concepto de patrimonio cultural. Cuadernos de antropología Social Nº11, pp. 115 – 136. Universidad de Buenos Aires.

Szarkoswski, J. (1966). The Photographer´s Eye. New York, Museum of Modern Art of New York.

Tagg, J. (2005). El peso de la representación. Barcelona: Editorial Gili.