Impact of didactic communication in enhancing learning and integration of meaningful content

Main Article Content

María Renard

Abstract

The subject that originates this article is the need to enable learning through didactic communication as a vehicle for meaningful experiences. The subject will be discussed in the framework of three matters: (i) what does the term didactic communication mean, (ii) Chile as a receiver of information, and (iii) the role of design in enhancing learning and meaningful experiences, with action-oriented recommendations. How do we achieve a new message to be recognized by a receiver? How do we motivate him and draw his attention to give meaning to the experience, so that he can make use of the content of this new message in his life? We propose three dimensions from where to address this: (i) technical dimension: where everything related to the fidelity of the message develops; (ii) semiotic and semantic dimension: where the meaning and interpretation that the receptor gives and makes of a message is addresses; and (iii) pragmatic dimension: where the subject of communication focuses on the consequences of the expected human behavior, also referred as, the didactic performance of the message. To exemplify this argument we expose three cases: discovering with you (acompañándote a descubrir), project for Clínica Las Condes Pediatric Division, and Oruam, the young magician.

Article Details

References

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H., (1978), Educational Psychology: A Cognitive View (Segunda Edición). Nueva York, USA: Holt, Rinehart & Winston.

Bertín, J., (1981), El tratamiento gráfico de la información, VV.AA.: Imagen y lenguajes, Barcelona, España: Fontanella, pp.305-354.

Bertín, J., (1991), Variables y gramática del lenguaje gráfico convencional, Costa, J. y Moles, A.: Imagen Didáctica, Barcelona, España: CEAC, pp.171-181.

Beville, G., (1977), Images à méditer, París, Francia: Maloine.

Costa, J. y Moles, A., (1991), Imagen Didáctica, Barcelona, España: CEAC.

Erwin, K., (2014), Communicating the new. Methods to Shape and Accelerate Innovation, Nueva Jersey, USA: John Wiley & Sons, Inc.

Feschotte, D. y Moles, A., (1991), Cómo se lee una representación gráfica compleja, Costa J. y Moles, A: Imagen Didáctica, Barcelona, España: CEAC, pp.87-115.

Gombrich, E. H., (1991), Picotrical instructions, Barlow, H.; Blakemore, C. y Weston-Smith, M. (Eds.): Image and understanding, Cambridge: Cambdridge University Press, pp.26-45.

Hartley, J., (1986), Designing instructional text, Londres, UK: Kogan Page.

Katz, J., (2012), Designing Information. Human factors and common sense in information design, Nueva Jersey, USA: John Wiley & Sons, Inc.

Mattelart, A. y Matellart, M., (1998), Historia de las teorías de comunicación, Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Maturana, H., (1990), Biología de la Cognición y Epistemología, Temuco, Chile: Ediciones Universidad de la Frontera, Serie Ensayos.

Maturana, H., (1990), Emociones y lenguaje en educación y política, Santiago, Chile: Comunicaciones Noreste.

Moles, A. y Janiszewski, L., (1990), Grafismo Funcional, Barcelona, España: CEAC.

Munari, B., (1990), Diseño y comunicación visual, Barcelona, España: Gustavo Gili. Edición original (1976): Design e comunicazione visiva. Contributo a una metodología didattica. Bari, Gius. Laterza & Figli.

Papanek, V., (1971), Design for the Real World. Human Ecology and Social Change (Segunda Edición), Chicago, USA: Academy Chicago Publishers.

Pierce, J. R., (1962), Símbolos, señales y ruidos. Naturaleza y proceso de la comunicación, Madrid, España: Revista de Occidente. Edición original (1961): Symbols, Signals and Noise, Nueva York, USA: Harper and Brothers.

Prendes Espinosa, Ma. P., (1995), ¿Imagen didáctica o uso didáctico de la imagen? Salamanca, Enseñanza Vol. 13, Ediciones Universidad de Salamanca, pp.199-220.

Rapp, D. N. y Braasch, J. L. G. (Editores), (2014),: Processing inaccurate information. Theoretical and applied perspectives from cognitive science and the educational sciences, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Rimé, B., Finkenauer, C., Luminet, O., Zech, E., & Philippot, P., (1998), Social sharing of emotion: New evidence and new questions, European review of social psychology, 9(1), pp.145-189.

Rodríguez Diéguez, J. L., (1977), Las funciones de la imagen en la enseñanza. Semántica y Didáctica, Barcelona, España: Gustavo Gili.

Rodríguez Diéguez, J. L., (1988), Comunicación y enseñanza, Rodríguez Illera, J. L.: Educación y comunicación, Barcelona, España: Paidós, pp.133-152.

Shannon, C. y Weaver, W., (1964), The Mathematical Theory of Communication, Illinois, USA: The University of Illinois Press.

Smith, A. (Editor), (1984), Comunicación y Cultura, Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Tullis, T. Y Albert, B. (2013). Measuring the User Experience. Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics. Waltham, Elsevier Inc.

Wiener, N., (1988), Cibernética y sociedad (Tercera Edición), Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana. Edición original (1954): The Human use of human beings. Cybernetics and Society, Boston, USA: Da Capo Press.